Publications et réalisations
La structure de gouvernance de la Formation PARTENAIRES suscite un fort intérêt dans les milieux académiques souhaitant implanter le partenariat patient. Elle fait figure de référence pour sa structure de curriculum interprofessionnel et pour son intégration transversale de patientes et patients partenaires.
Quelques publications et réalisations qui témoignent de son caractère distinctif et de sa reconnaissance internationale.
Descôteaux, A. et Jackson, M. (2020, 21 juillet). Covid-19 and medical education: patients’ teaching role moves online. The BMJ Opinion. https://blogs.bmj.com/bmj/2020/07/21/covid-19-and-medical-education-patients-teaching-role-moves-online/
Descôteaux, A., Jackson, M., et Vanier, M. C. (2020). Quand les patients formateurs prennent le relais : transfert d’ateliers sur la collaboration interprofessionnelle en ligne en temps de COVID-19. Pédagogie Médicale, 21(4), 215-217. https://www.pedagogie-medicale.org/articles/pmed/abs/2020/04/pmed200051/pmed200051.html
Raynault, A., Lebel, P., Brault, I., Vanier, M. C. et Flora, L. (2020). How interprofessional teams of students mobilized collaborative practice competencies and the patient partnership approach in a hybrid IPE course. Journal of Interprofessional Care, 1-12. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13561820.2020.1783217
Brault, I., Vanier, M. C., Dumez, V., Towle, A., Godolphin, W., Pittenger, A. L., Conway, J., VonBank, J. R. et Collins, L. (2016). Partnering with Patients in Interprofessional Education in Canada and in the USA: Challenges and Strategies. Leading Research and Evaluation in Interprofessional Education and Collaborative Practice, 329-353. https://link.springer.com/chapter/10.1057/978-1-137-53744-7_16
Brault, I., Therriault, P. Y., St-Denis, L. et Lebel, P. (2015). Implementation of interprofessional learning activities in a professional practicum: The emerging role of technology. Journal of Interprofessional care, 29(6), 530-535. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25955721/
Karazivan, P., Dumez, V., Flora, L., Pomey, M. P., Del Grande, C., Ghadiri, D. P., Fernandez, N., Jouet, E., Las Vergnas, O. et Lebel, P. (2015). The patient-as-partner approach in health care: a conceptual framework for a necessary transition. Academic Medicine, 90(4), 437-441. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25607943/
Pomey, M. P., Flora, L., Karazivan, P., Dumez, V., Lebel, P., Vanier, M. C., Débarges, B., Clavel, N. et Jouet, E. (2015). Le « Montreal model » : enjeux du partenariat relationnel entre patients et professionnels de la santé. Santé publique, 1(HS), 41-50. https://www.cairn.info/revue-sante-publique-2015-HS-page-41.html
Vanier, M. C., Dumez, V., Drouin, E. et Brault, I. (2014, avril). Partners in interprofessional education : integrating patients-as-trainers. Université de Montréal’s Case Study. Partnering with Patients, Families, and Communities to Link Interprofessional Practice and Education [conférence] Arlington, Virginia. https://www.researchgate.net/publication/267737241_Partners_in_Interprofessional_Education_Integrating_Patient-as-trainers_Universite_de_Montreal’s_Case_Study
Vanier, M.C., Therriault, P. Y., Lebel, P., Nolin, F., Lefebvre, H., Brault, I., Drouin, E. et Fernandez, N. (2013). Innovating in teaching collaborative practice with a large student cohort at Université de Montréal. Journal of Allied Health, 42(4), e97-e106. https://www.ingentaconnect.com/content/asahp/jah/2013/00000042/00000004/art00014